Thursday 12 March 2015

Anak punya pasal


Seingat saya kisah ni berlaku tahun 2010, ada seorang rakan sekerja (sekarang ex sebab masing-masing kerja tempat lain) bercerita perihal abang dia dan kakak ipar dia yang sudah mungkin beberapa tahun berkahwin dan belum direzekikan anak. Saya dan kawan baik saya yang masih bujang, hanya mendengar cerita dia.

Disebabkan masih belum direzekikan anak, mak rakan sekerja saya ni suruh/paksa abang dia kahwin satu lagi. Dan memang abang dia kahwin satu lagi. Pilihan mak dia. Saya dan kawan baik saya dengar, kitorang saling memandang. Masa tu kitorang fikir, ada jugak pesen mak macam tu zaman sekarang.

Lepas abang dia kahwin baru, memang selang tak berapa lama isteri no 2 dia pregnant. Apa jadi lepas tu saya tak tahu dah la sebab kitorang tak contact dah.

Yang nak dijadikan cerita, seminggu lepas ex rakan sekerja saya ni PM saya kat FB. Tanya khabar dan terus tanya dah ada baby ke belum. Saya just cakap yang saya masih berdua dengan suami. Dia pun kata "kenape lambat bebeno tu? pegi la urut mengurut" Saya tak balas dah sebab tak nak panjangkan cerita. Kalau setahunlimabulan dia kata lambat bebeno, yang kahwin 4 5 tahun tu dia nak kata apa la pulak ye.

Saya sebolehnya memang tak nak jawab atau hurai treatment yang saya buat pada orang yang tak berapa nak rapat dengan saya. Saya pun sebenarnya malas nak jawab soalan-soalan macam tu tapi mak saya kata macam mana sekalipun saya memang tak boleh nak elak orang tanya.

Takpe, semoga ada rezeki rakan TTC dan saya lepas ni. :)

No comments: