Friday 26 September 2014

TTC 2 - Appointment kedua dengan Dr.N


Semalam, appointment kedua. Sepatutnya saya kena puasa, sebab nak buat Fasting Insulin (Fasting Blood Sugar). Tapi, otak ni asyik lupa je. Saya dah hadap telur masak separuh dua biji kuikuikui. Jadi untuk Fasting Insulin tu buat hari ni. Dah setel dah tadi. Datang, amik darah dan siap. Tujuan dia untuk tahu kadar gula dalam darah. Kalau tinggi, doc akan bagi ubat untuk turunkan kadar gula dalam darah tu. Macam kencing manis pulak. Huhu.

Cerita pasal semalam, saya bawak la sample semen suami saya dan hantar ke lab. Suami tak dapat nak teman sebab dia ada PDK. Duduk kejap, nurse panggil masuk bilik doc. Dalam bilik, saya cerita pada doc yang 3 hari lepas saya ada spotting coklat dan merah balik. Hari tu dah berhenti pada hari ke 9, tak sangka pulak hari ke 12 dia datang balik. Why??????????????

So, buat TVS balik semalam untuk tahu saiz telur. Semalam CD13, saiz telur saya 13mm. Isnin ni doc nak tengok balik saiz telur. Harap sangatlah telur tu membesar. Btw, saya ada dengar doc kata ovari sebelah kiri saya kosong. Tak faham pulak. Kenape kosong? Bukan ke ada telur kecil-kecil sebelah kiri. Dan telur yang membesar tu sebelah kanan. Isnin ni nak tanya doc dengan lebih lanjut.

Doc ada jugak explain pasal result darah saya hari tu, alhamdulillah doc kata semuanya okay dan normal.


Dan keputusan semen suami saya pun alhamdulillah, semuanya normal. Doc ada suggest suami untuk makan supplement. Sekarang saya kena tumpu perhatian untuk regulate balik period saya. Herrrr. Period oh period.

Saya jugak dah start bersenam 30minit setiap hari. Hahahaha, tak setiap hari jugak. Ada jugak cilok dua hari. Sabo ajelah. Cuma bab makan tu susah sikit nak kawal. Haih. Macam mana nak kuatkan semangat ni.

Okay dah.

Consultation, Fasting Insulin and TVS = RM330.

Isnin ni, sambung rawatan di Pusrawi. Tapi doc dah cakap, akan ulang alik. Kadang Pusrawi kadang KL Fertility, sebab kadang guna lab kat KL Fertility. :)


No comments: