Wednesday 17 September 2014

PCOS- Permudahkanlah jalanku, Ya Allah..


Cuti sekolah ni saya habiskan masa di rumah. Pagi ni bangun dengan bersemangat dan terus bersiap nak pegi HQ. Lepas pergi HQ, saya ke Klinik Pusrawi kat Jalan Ipoh dan tanya tentang Basic Fertility Assessment dengan doc mane. Sekali nurse cakap dengan Dr. Natasha, bila saya tanya macam mana prosedure dia sebab saya guna GL. Dia kata, selalunya mana-mana rawatan kesuburan tak cover. Tapi dia suggest suruh saya tanya di Pusrawi terus. Eh, sebelum ni saya tak pernah bagitahu saya jumpa pakar di Pusrawi kan? Ihiks!

So, tadi jugak saya pergi Pusrawi, mula-mula pergi bahagian GL. Dia suruh tanya terus kat bahagian O & G. Bila kat sana, nurse kat situ suruh tanyakan pada PA Dr. Natasha sendiri. Lama jugak tunggu dia keluar dari bilik 1 tu. Bila keluar, saya tegur dia dan tanya tentang;

  1. Procedure nak tukar doc - Boleh, tunggu GL saya ni tamat, pergi balik klinik mintak permohonan GL, terus cakap untuk PCOS. Nanti dah mohon boleh request dengan Dr. Natasha.
  2. Boleh cover atau tak - PA dia cakap, sama je dengan mana-mana company, selalunya kalau masuk bahagian kesuburan tak cover. Ada certain ubat kena bayar, contoh ubat hormon, suntikan nak pecahkan telur dan lain-lain. Tapi, untuk consultation boleh guna GL.
  3. Doc sekarang gynae bukan untuk bahagian kesuburan. Bukan salah dia jugaklah tak tahu punca period saya tak teratur ni kan.
Tadi, bila sembang dengan PA dia seronok dan tenang je rasa bila diterangkan satu persatu. Yang tak tanya pun dia terangkan. Alhamdulillah. At least saya tahu cara dia macam mana. Saya kalau dan bersungguh macam ni la. Ce dia mai malas, suruh la tera mana pun, tak buat jugak hihi.

Okay, setel satu bab. Lepas ni kena masuk bab apa yang boleh makan dan apa yang perlu dielakkan. Masa mengurut hari tu, akak tu cakap rahim saya berat ke sebelah kiri. Berat sebab telur tak matang banyak sangat la kot T____T. Ingat nak mengurut lagi lepas ni..


No comments: