Sunday 31 August 2014

Kelebihan berurut / mengurut

Assalamualaikum.

Hihi, ye ye je kelebihan berurut. Eh ke orang sebut mengurut? Dua hari lepas, saya pegi berurut. Kebetulan terjumpa akak ni masa dalam lif, rupanya dia selalu mengurut orang dan kebetulan jugak dia satu aras dengan saya.

Sebelum saya berurut, saya ada bersembang dengan kawan saya kat tempat kerja. Saya cerita la yang saya nak berurut. Dia kata ada sorang kakak kt spa cakap, tak elok wanita yang belum melahirkan berurut, tambah-tambah kat bahagian perut, nanti rahim / peranakan rosak. Wallahua'lam.

Tapi, yang saya tahu kelebihan berurut ni banyak. Yang saya Google la dan ringkaskan. KIHKIHKIH.

1) Meredakan tekanan
2) Membuatkan badan terasa segar dan 'ringan'
3) Melancarkan pengaliran darah
4) Mengurangkan angin di dalam badan
5) Untuk yang lemah syahwat (upss!)
6) Memulihkan kesuburan wanita yang sukar hamil
7) Kandungan yang lemah dan bermasalah rahimnya

Ada lagi kot kelebihannya, tapi ni je le yang saya tahu. Pengalaman saya berurut pulak, memang best. Mula-mula urut bahagian belakang badan. Dalam sejam macam tu la. Akak tu kata, saya ni banyak angin kat belakang tengkuk. Lepas tu urut bahagian kaki, kemudian perut.

Bila akak tu urut dan pegang bahagian perut, dia kata saya punya rahim jatuh dan senget ke kiri. Akak tu buat "sengkak". Tekan bahagian bawah perut dan tolak naik ke atas. Jumaat depan, dia suruh saya datang untuk berurut lagi.

Lepas berurut, saya rasa letih dalam masa sama rasa macam ringan je badan. Sakit badan sehari selepas berurut tu biasa. Saya takde pengalaman urut satu badan sebelum ni, harapnya betullah teknik yang akak tu guna. Tawakkal. Dia kata pengalaman dia 13 tahun mengurut orang dan masa  kat Indon, dia bidan orang bersalin cuma di Malaysia ni, dia urut biasa dan urut ibu mengandung

Itu je untuk sekarang. Daaaa.



No comments: