Sunday 24 May 2015

Sac, spotting and bleeding


Banyak benda nak rangkum dalam entry ni. Masa dapat BFP, saya rasa saya baru dalam 3 weeks. Saya pun jadi confuse nak kira sebab tak boleh nak kira based on last period sebab tu bukan period la kot. Lepas tu pulak, nurse sampai ke sudah tak bagitahu weeks masa 1st bhcg saya tempoh hari. Haih.


Okay, lepas keluar result darah 30 April, appointment dengan Dr Tasha (dr salu bahasakan dr tasha dalam email sebenarnya) selepas 2 minggu iaitu pada 13 Mei. Tapi, haihhhhh lemah rasa nak taip bab ni.

06/05/15 - Pagi di sekolah, saya rasa lain macam. Rasa macam ada benda nak keluar. Pegi tandas nampak ada brown spotting yang kecik je. Tak sedap hati, email dr tasha, dan dr suruh jumpa dia di KL Fertility esoknya dan tambah dos Duphaston kepada 2 bji 2 kali kali sehari.

Petang, keluar makan jap lepas pergi klinik. Rasa makin tak sedap hati. Balik rumah, tengok ada darah pekat besar 20 sen. Saya terus nangis sambil panggil suami. Suami peluk saya dan cakap, tak de apa-apa, jom kita pegi Pusrawi.

Pegi Pusrawi, scan nampak samar je sac. Dr bekalkan lagi Dupaston dan MC sehari. Malam tu saya fikir "aku yakin, darah ni ni bukan dari baby aku"

07/05/15 - MC. No bleeding and spotting. Alhamdulillah. Jumpa Dr Tasha. Dr nampak risau bila saya cerita pasal bleeding. So, TVS.

 Yang saya bulatkan tu, sac. Nampak ada satu lagi macam bulan sabit tu? Yang bulan sabit tu bila Dr zoom kat dia, dia pun macam sac tapi Dr tak cakap apa pun. Suami, mama dan bff kata entah-entah itu penyebab bleeding. Takpun, itu kembar kata diorang tapi Dr tak cakap apa pun, jadi wait and see je la.


 Lepas TVS, Dr Tasha cakap nanti jumpa balik di Pusrawi dan hari tu saya dapat suntikan Proluton, dia oil based yang berfungsi untuk menguatkan rahim. Dr bagi saya satu lagi dos untuk cucuk. Pegi mana-mana klinik untuk minta cucukkan.

08/05/15 - Semalam on Proluton but saya bleeding lagi masa buang air kecil. Menitik-nitik. Nangis lagi saya masa tu. Petangnya, brown CM.

09/05/15 - Siang takde bleeding or spotting. Malam, jam 9.45.. Darah keluar banyak sangat. Saya pakai overnight pad. Penuh dalam masa 2 jam. Masa ni saya redha sebab ada keluar seketul yang kecik. Saya rasa tak de harapan dah.

10/05/15 - Saya ke klinik untuk cucuk satu lagi dos Proluton. Walaupun bleeding teruk semalam, sya habiskan je la dulu sebab esoknya jumpa Dr Tasha.

11/05/15- Saya standby dengan pad. Pagi, keluar darah merah pekat. Pekat sangat tapi tak banyak macam semalam. Jumpa Dr, such a miracle..... TVS, nampak heartbeat!! Tapi Dr tak print out scan tu. Dr bagi satu lagi dos Proluton, datang cucuk 3 hari kemudian.

13/05/15 - Pukul 3 pagi keluar darah pekat. Ya Allah, luluh hati saya. Sepanjang saya bleeding, saya buat solat hajat dan doa banyak-banyak agar Allah kuatkan saya dan kuatkan baby dalam kandungan. Tapi, mood saya teruk sangat. Saya macam kemurungan, saya letih, pucat sebab keluar darah macam tu. Makan pun tak lalu.

Petang, ke Pusrawi jumpa PA Dr untuk cucuk Proluton, dia tanya saya bleeding lagi ke..Saya cakap pagi tadi bleeding lagi. Dia kata, tak menjadi dah baby tu sebab selalu bleeding. Ya Allah, kita ni yang tengah takde mood, sedih bagai dia tambah lagi sedih kita. Saya kata la, masa scan Dr dah nampak heartbeat kan, dia kata tu tak confirm lagi. Huaaa, menangis dalam hati je saya mampu. Malas nak gaduh.

Saya bagitahu mama, mama kata PA ke nurse ke Dr ke diorang cakap based on ilmu dan pengalaman tapi takde sapa boleh lawan kuasa Allah kalau Allah nak selamatkan baby saya even saya bleeding teruk sekalipun. Masa tu la mood saya okay, saya kuatkan hati cakap yang darah tu bukan dari baby saya.



Dan, itulah kali terakhir saya bleeding dan spotting. Alhamdulillah. Masa saya bleeding, saya rasakan yang simptom pregnancy saya semua hilang. Takde loya, breast rasa biasa, letih je la ada sebab bleeding kan.

17/05/15 - Mood saya kembali okay, simptom semua macam kembali pulak. Tender breast, fatigue, nausea.. :) Alhamdulillah.


Kalau ikut perkiraan scan, hari ni 24 Mei 2015 saya 7 weeks 3 days. Panjang lagi perjalanan tapi awal-awal dah diuji. Saya masih berjaga-jaga, usaha sehabis daya menjaga dan tak berhenti berdoa. Saya ada juga jumpa ustaz, yang tu saya simpan saja la ceritanya.


Nanti saya update lagi.




2 comments:

zarith said...

Jagadiri baik2 ye... alhamdulillah tamat dah episod bleeding itu..

NadiaShafiqa said...

Alhamdulillah,InshaAllah.. Tq zarith!