Thursday 10 July 2014

(2) : Temujanji pertama dengan pakar, pap smear dan blood test

Seminggu lepas jumpa doktor di klinik panel, ambil GL dan setel semua. Pergilah ke hospital panel pulak yakni  pada 11.4.2014. Suami ambil half day teman saya pegi hospital.

Bila jumpa doktor, doktor tanya masalah dan doktor suspek saya pregnant dengan cerita saya. Tapi, sebab pregnancy test saya semuanya negative, doktor scan. Doktor cakap rahim saya tebal sangat. Lepas tu, doktor cakap nak buat pap smear. Pap smear? Masa tu, saya dah gelabah semacam, saya tengok je suami kat sebelah, dia buat muka rilek je. Hahahaha.

So, bila tengok doktor cakap takde tanda darah beku dan bukan tanda darah period. Doktor tunjukkan pada suami printed scan dan explain. So, last doktor cakap, blood test untuk tahu saya ni pregnant ke tidak. Doktor cakap, kalau dapat result awal doktor akan call saya terus. Kalau tak pregnant, kena makan ubat atau d&c untuk next appointment. Pada masa tu, saya masih menanti. Jauh di sudut hati saya tetap mengharap yang ianya bukan darah period. Dan, kalau berakhir dengan period pun, saya redha sebab mungkin rezeki kami di lain hari. Daaaan lagi, alhamdulillah semua kos ditanggung kecuali pap smear tak cover. RM38 saje.

Tiada apa-apa ubat untuk lawatan pertama.

Bersambung...

No comments: