Friday 4 July 2014

(1) : Masalah period? Darah beku?

Assalamualaikum.

Baru terasa macam nak mula coret kisah saya dan masalah yang saya alami. Mari kita bermula dari awal. Sebelum kahwin, period saya memang tak tetap. Cycles yang sangat tak cantik tapi masa tu saya tak terlintas nak jumpa pakar. Yang selalu saya jumpa dokor biasa je. Bila scan doktor kata masalah hormon, sebab belum kahwin doktor hanya bagi ubat pelawas haid. Haih.

Selepas kahwin, suami dan saya tidak merancang. Kalau ada rezeki, kami terima dengan hati dan tangan yang terbuka. Kalau tak de lagi, kami berdua-dua lah dulu. Hari-hari berlalu tanpa disedari, dah nak masuk 6 bulan kami berkahwin pada bulan Februari. Start pada bulan tersebutlah period saya makin teruk. Hanya brown spotting. Berlanjutan ke bulan April hanya brown spotting. Bila buat pregnancy test, haruslah -ve memanjang. Mahal ,murah semua saya beli.

Awal April saya tekad ke klinik panel dan request nak scan sebab nak tahu kenape. Bila doktor tanya:

"Awak request nak scan kan? Kenape ye?"

"3 bulan period saya spotting je doc..Tak tahu kenape.."

"Okay kita scan.."

Bila doktor scan, doktor kate ada darah beku. Masa tu saya rasa nafas saya terhenti. Darah beku ape pulak ni. Doktor tanya:

"Saya tak tahu kenape darah beku, so saya refer awak kepada pakar, nanti saya sediakan GL"

Saya angguk, fikiran dah melayang entah ke mana. Haih. Dugaan.


Bersambung..

No comments: